mitchel91.reismee.nl

Gili, Bali en Java

Alweer enige tijd geleden heb ik geschreven dat we op Gili Trawangan zijn aangekomen. Hier hebben we het snorkelen gedaan en dus ook schildpadden gezien. Dit was een erg leuke trip. de stroming in het water was wel heftig. Tegen de stroming inzwemmen naar de boot terug ging ons af met enige moeite. Uiteindelijk zijn we na de nodige slokken zeewater op de boot aangekomen.

Na het snorkelen hebben we een kookcursus gedaan op het eiland. Hier hebben we zelf geleerd een aantal traditionele gerechten te bereiden. Helaas ben ik de na,en van de gerechten alweer vergeten. Eèn van de gerechten was erg apart om te zien. Dit waren een soort groene deegballetjes gevuld met palmsuiker. Erg zoet en lekker als toetje!

De volgende dag zijn we terug gaan reizen naar Bali. Opnieuw zijn we naar het plaatsje Ubud gegaan, omdat er daar nog meer te doen was voor ons. Zo zijn we op de scooter rond gaan rijden en hebben we een waterval gezien. Ook hebben we een dagtour gedaan daar waarbij we veel verschillende dingen hebben gezien. Deze Tour bracht ons naar een koffie/thee plantage, de beroemde GitGit watervallen, twee tempels en een uitzichtpunt.

De koffieplantage was leuk om te doen en we mochten gratis proeven van de verschillende soorten koffie en thee. Marjolein vond vooral de mangosteen thee erg lekker. Een nogal zoete thee gemaakt van de tropische vrucht mangosteen. Ook hadden we de mogelijkheid luwak koffie te drinken tegen betaling. Dit is koffie waarbij de bonen eerst het darmkanaal van een kopi luwak (een beest) hebben bezocht.

De GitGit watervallen waren leuk om te zien, maar minder indrukwekkend dan verwacht. De andere waterval die we gezien hebben was indrukwekkender. De tempels waren leuk om te zien en vooral de tweede tempel stond op een aparte locatie. Half in een meer gebouwd in de bergen. We hebben geen gids gehuurd, dus zijn niet bekend met het verhaal van de tempels.

Het uitzichtpunt was tot slot leuk en hoog in de bergen. De foto's kunnen dit beter beschrijven dan ik zelf.

Een andere dag in Ubud zijn we nog naar de tempel Tanah Lot geweest. Een erg leuke tempel om te zien op een bijzondere locatie. De tempel bevind zich namelijk midden in de zee. De taxi chauffeur vertelde ons dat deze tempel is gebouwd voor de god van het water. Vandaar de nogal ongebruikelijke locatie.

In Ubud zelf hebben we de markt regelmatig bezocht en geprobeerde alles het goedkoopst van het goedkoopst te krijgen. Dit ging ons na enige oefening goed af en daardoor hebben we veel gekocht. De koffer van Marjolein was een stuk zwaarder toen ze terug ging.

Helaas komt aan al het leuke een eind en was het voor Marjolein weer tijd om terug te keren naar ons koude kikkerlandje. In de ochtend nog even gauw naar de mark en daarna na de lunch was het zover. De laatste middag en avond heb ik zelf niks meer gedaan buiten een pizza eten.

De dag nadat ze is vertrokken ben ik naar de stad yogyakarta gevlogen op Java. Opneemt eerste gezicht een drukke stad met een hoop tempels en een vulkaan vlakbij. Hier verblijf ik een aantal nachten tot mijn vlucht vanuit Jakarta naar Zuid Amerika vertrekt.