mitchel91.reismee.nl

Inca trail en laatste dagen Peru

Inmiddels ben ik gearriveerd in San Francisco, maar er rest nog een laatste verhaal over Zuid Amerika. In Peru heb ik namelijk de Inca trail gelopen. Dit is de beroemde route die de Inca's in het verleden aflegden naar hun heilige Machu Pichu.

De Inca trail duurt 4 dagen en drie nachten. De drie nachten brachten we door in tenten en onze slaapzakken. Het hoogste punt dat we bereikten was 4200 meter op dag twee. We mochten 5 kilo bagage meebrengen dat door portiers gedragen werd. Dit is inclusief de slaapzak en het matje waar we op sliepen. We hadden dus ongeveer 2,5 kilo voor kleding en toiletartikelen. Verder konden we in onze dagreizen meebrengen wat we wilden, maar dit moesten we wel zelf dragen. Mijn dagreizen was voornamelijk gevuld met snacks en water. De porters droegen ook onze tenten en het eten, we kregen drie maaltijden per dag. De dagen verliepen als volgt:

Dag 1: De start van de trek. Nadat we nee spullen aan de porters hadden gegeven arriveerden we bij de ingang. hier werd een korte paspoort controle gedaan. Ik had geluk dat ik naar binnen mocht, want op mijn ticket hadden ze een ander land genoteerd dan in mijn paspoort staat. Schijnbaar kom ik uit de Nederlandse Antillen.

Na de paspoort controle hadden we een korte kennismaking met de volledige groep. Deze bestond uit 6 van onze eigen groep en 5 overige mensen. Uiteraard kwamen de andere mensen allemaal uit Australië of Engeland.

Nu konden we beginnen en de eerste dag was de meest eenvoudige dag. Het was zon'n 10 kilometer lopen en bijna allemaal vlak. Een wandeling in het park. Onderweg hadden we een pauze waarbij we lunch kregen. De lunch was bijzonder goed. Warme vis, groenten en asrdappels. Rond een uur of 4 kwamen we aan op de slaapplek, waar de tenten al waren opgezet. We werden ontvangen met een applaus door onze porters. Een korte kennismaking met de porters volgde en het was daarna tijd voor happy hour. Dit was om 5 uur elke dag en hier kregen we een snack. De eerste dag wat crackers en jam. Vervolgens eten en slapen.

Dag 2: Dit was de zwaarste dag van de tour. We moesten deze dag zon 1200 meter klimmen en 400 meter zakken. Het zwaarste was dat het allemaal traptreden waren en niet gewoon een schuine heuvel. Ook waren het treden die soms tot aan mijn middel kwamen, dus flinke stappen. Deze dag liepen we niet als een groep maar ieder voor zich. Dit omdat iedereen zijn eigen tempo heeft en zijn ademhaling op die manier controleerd. Mijn tempo was vrij hoog. Bij de checkpoints moesten we wachten tot de laatste man. De eerste keer moest ik 30 minuten wachten op de rest. de tweede keer 70 minuten en de laatste was er nog steeds niet. We mochten toen gaan omdat dat meisje zo ver achter was. De derde stop uiteindelijk ook 70 minuten wachten. Ik en sommige anderen hadden dus veel eerder al bij het kamp kunnen zijn. Het laatste deel was naar beneden en dat was minder prettig. Het was niet uitputtend, maar vooral zwaar voor mijn knieën. Aangezien ik had gekozen om het zonder stokken te doen kon ik de klappen niet opvangen.

Opnieuw werden we goed ontvangen en kregen we een fijne maaltijd. Dit kamp was hoog gelegen op 3800 meter. Het was hier dus super koud in de avond en nacht. Een aantal mensen waren hoogteziek en moesten overgeven. Gelukkig had ik geen problemen.

Dag 3: Dit was de mooiste dag. Een relaxte dag met een beetje stijgen en een beetje dalen. het was 16 kilometer lopen, dus ook de langste dag. Opnieuw stonden we vroeg op ( 5 uur). De dag was mooi vanwege de natuur en de vele Inca ruïnes. Omdat er zoveel ruïnes waren liepen we deze dag als een groep. De gids vertelde ons vervolgens wat over elke ruïne.

De lunch deze dag was ook fantastisch. Het uitzicht was super met deze lunch en het eten erg lekker. De koks hadden pasta, pizza, kip, salade, aardappels en roerbakgroenten voor ons klaargemaakt. Als toetje kregen we een versgebakken cake. Deze cake was ter plekke zonder oven gemaakt, met behulp van stoom. Erg creatief.

Na de lunch hebben we nog de terrassen gezien en kwamen we eind van de middag aan op het kamp. Hier waren koude douches en ik voelde dat ik er een nodig had. Dit was letterlijk de koudste douche ooit. ik denk dat het water ongeveer 3 graden warm was. Niet verwonderlijk waren er maar 2 mensen op de hele campus die een douche namen. na de douche was ik bijzonder fris en hadden we onze laatste maaltijd gezamenlijk. Na het eten gauw slapen, want we moesten de volgende morgen op om 3 uur.

Dag 4: Na een korte nacht moesten we naar het checkpoint lopen. We moesten zo vroeg op omdat er zich een rij vormt voor dit checkpoint. Wij waren de 4e groep in de rij dus we hoefden niet superlang te wachten. Deze dag liep ieder voor zich en we waten op elkaar bij de sungate. Het was zo'n 6 kilometer. Ook was er een stuk waarbij je met handen en voeten omhoog moest klimmen. Ik besloot deze dag dat ik de eerste bij de sungate wilde zijn. Niet alleen van mijn groep maar van iedereen. Helaas waren er 3 groepen voor ons al gestart en die moest ik dus inhalen. Ik besloot om te gaan rennen. ik heb deze laatste dag dus rennend afgelegd naar de sungate. Het was gelukt ik was de eerste van iedereen bij de sungate. Uiteraard compleet uitgeput.

Het uitzicht op machu pichu was mooi en de foto's doen het niet genoeg eer aan. Na wat te hebben rondgehangen bij de sungate gingen we Machu Pichu in en kregen we daar een tour. Erg interessant en voor de details kan je me het vragen wanneer ik terug ben.

Na de Inca Trail vertrokken we terug naar Cusco en zagen we de rest van de groep weer. De volgende dag vertrokken we naar de colca canyon. Hier hebben we de condors gezien.nde grootste vogels ter wereld zijn dat. Daarna zijn we nog in de woestijn geweest op weg naar Lima. Hier hebben we de sandboarding gedaan.mdit is snowboarden in het zand. Erg leuk om te doen.

Vervolgens de laatste nacht in Lima zijn we met zijn allen uitgegaan. Na het uitgaan ben ik Gelijk doorgegaan naar het vliegveld op weg naar San francisco.

Reacties

Reacties

Marjolein

Wat zwaar zeg lijkt me maar wel een gave ervaring. Ik ben jaloers!! Geniet er nog van! :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!