mitchel91.reismee.nl

Hola!

Alweer even geleden sinds mijn laatste bericht. De laatste dagen Indonesië waren leuk met als hoogtepunt dat ik in een grot ben geweest. Om erin te komen moesten we eerst vastgebonden aan een touw 90 meter omlaag. Een machine hadden ze hier niet voor dus het ging op de ouderwetse manier. De grot zelf was erg apart om doorheen te lopen. Uiteraard met een zaklamp anders zagen we niks. Onderin de grot was een rivier. Hier mochten we niet in zwemmen want dat zou niet zo gezond zijn.

De dag na de Tour met de grot ben ik mijn trip naar Zuid Amerika begonnen. Na een enorme vlucht en overnachting in Dubai ben ik aangekomen in Buenos Aires. Het wordt de hoofdstad van de tango genoemd en dat is wel te merken. Op straat zijn er meerdere mensen die spontaan de tango beginnen te dansen. met een groepje mensen ben ik al naar een tangoshow geweest en kregen we een beginnersles tangodansen. De show zag er goed uit en het was met diner en onbeperkt wijn inbegrepen.

Uiteraard is Argentinië niet alleen bekend ok de tango maar ook om de heerlijke steaks die hier verkrijgbaar zijn. Gisteren heb ik een mals stuk ossenhaas op. Zo mals dat je eigenlijk geen mes nodig hebt om het naar binnen te werken.

De stad is erg levendig en elke dag is er wel een protest voor iets hier. Het hostel zit midden in het centrum, dus ik zie ze elke dag lopen. Met grote trommels en spandoeken lopen ze dan voorbij voor iets waar ze het niet mee eens zijn. Vandaag was de grootste en dit was voor het legaliseren van wiet.

Ik ben ook al naar de beroemde wijk la Boca geweest. Dit is de wijk waar de Boca juniors hun stadion staat en natuurlijk waar Maradona vandaan komt. Het is een van de armere wijken in de stad. Een erg kleurrijke wijk met een grote populatie Italianen. Het stadion van Boca juniors is niet erg indrukwekkend. is bij lange na niet zo mooi als de Kuip.

De andere populaire wijken zijn recoleta en Palermo. Dit zijn de wijken voor de meer welgestelde portenos. Ook zijn hier alle nachtclubs en de meeste restaurants.

Ook ben ik begonnen met de Spaanse lessen. Vooralsnog is het veel grammatica. maandag vervolg ik de lessen weer voor nog 3 weken. Na deze drie weken ga ik weer verder en verlaat ik Buenos Aires.

Adios!

Gili, Bali en Java

Alweer enige tijd geleden heb ik geschreven dat we op Gili Trawangan zijn aangekomen. Hier hebben we het snorkelen gedaan en dus ook schildpadden gezien. Dit was een erg leuke trip. de stroming in het water was wel heftig. Tegen de stroming inzwemmen naar de boot terug ging ons af met enige moeite. Uiteindelijk zijn we na de nodige slokken zeewater op de boot aangekomen.

Na het snorkelen hebben we een kookcursus gedaan op het eiland. Hier hebben we zelf geleerd een aantal traditionele gerechten te bereiden. Helaas ben ik de na,en van de gerechten alweer vergeten. Eèn van de gerechten was erg apart om te zien. Dit waren een soort groene deegballetjes gevuld met palmsuiker. Erg zoet en lekker als toetje!

De volgende dag zijn we terug gaan reizen naar Bali. Opnieuw zijn we naar het plaatsje Ubud gegaan, omdat er daar nog meer te doen was voor ons. Zo zijn we op de scooter rond gaan rijden en hebben we een waterval gezien. Ook hebben we een dagtour gedaan daar waarbij we veel verschillende dingen hebben gezien. Deze Tour bracht ons naar een koffie/thee plantage, de beroemde GitGit watervallen, twee tempels en een uitzichtpunt.

De koffieplantage was leuk om te doen en we mochten gratis proeven van de verschillende soorten koffie en thee. Marjolein vond vooral de mangosteen thee erg lekker. Een nogal zoete thee gemaakt van de tropische vrucht mangosteen. Ook hadden we de mogelijkheid luwak koffie te drinken tegen betaling. Dit is koffie waarbij de bonen eerst het darmkanaal van een kopi luwak (een beest) hebben bezocht.

De GitGit watervallen waren leuk om te zien, maar minder indrukwekkend dan verwacht. De andere waterval die we gezien hebben was indrukwekkender. De tempels waren leuk om te zien en vooral de tweede tempel stond op een aparte locatie. Half in een meer gebouwd in de bergen. We hebben geen gids gehuurd, dus zijn niet bekend met het verhaal van de tempels.

Het uitzichtpunt was tot slot leuk en hoog in de bergen. De foto's kunnen dit beter beschrijven dan ik zelf.

Een andere dag in Ubud zijn we nog naar de tempel Tanah Lot geweest. Een erg leuke tempel om te zien op een bijzondere locatie. De tempel bevind zich namelijk midden in de zee. De taxi chauffeur vertelde ons dat deze tempel is gebouwd voor de god van het water. Vandaar de nogal ongebruikelijke locatie.

In Ubud zelf hebben we de markt regelmatig bezocht en geprobeerde alles het goedkoopst van het goedkoopst te krijgen. Dit ging ons na enige oefening goed af en daardoor hebben we veel gekocht. De koffer van Marjolein was een stuk zwaarder toen ze terug ging.

Helaas komt aan al het leuke een eind en was het voor Marjolein weer tijd om terug te keren naar ons koude kikkerlandje. In de ochtend nog even gauw naar de mark en daarna na de lunch was het zover. De laatste middag en avond heb ik zelf niks meer gedaan buiten een pizza eten.

De dag nadat ze is vertrokken ben ik naar de stad yogyakarta gevlogen op Java. Opneemt eerste gezicht een drukke stad met een hoop tempels en een vulkaan vlakbij. Hier verblijf ik een aantal nachten tot mijn vlucht vanuit Jakarta naar Zuid Amerika vertrekt.

Bali, Ubud

De laatste dagen Thailand zitten erop. Na twee nachten opnieuw in Bangkok te zijn geweest begint mijn reis in Indonesië. Ik ben in Thailand nog naar de skybar geweest. Dit is de bar waar een deel van de film the Hangover 2 is opgenomen. Een erg mooi uitzicht vanuit deze bar, maar wel een beetje duur.

Na een soepele vlucht met malaysia Airlines ben ik aangekomen in Bali. Ik heb drie overnachtingen geboekt in een hostel in Ubud tot Marjolein aankomt. De eerste dag ben ik naar de markt geweest en heb ik kennis gemaakt met het afdingen in Bali. Verder heeft het hostel een zwembad en kan ik lekker een duik nemen. De tweede dag heb ik met een aantal mensen een scooter gehuurd. Ik ben naar een waterval gereden. Zover was dit de beste waterval die ik heb gezien. Een stuk beter dan in Thailand. In Thailand was er een droogte dus stonden een hoop watervallen droog.

Dag drie komt Marjolein aan. Met de taxi ben ik naar het vliegveld gegaan om haar op te halen. Na lang wachten kwam ze de terminal in. Helaas was haar koffer kwijt geraakt. Eenmaal terug in Ubud zijn we gelijk samen naar de markt gegaan om wat spullen voor Marjolein te kopen. Hier kwamen de eerder verworven afding skills goed van pas.

De volgende dag gingen we raften voor Marjolein haar verjaardag. uiteindelijk zijn we zeiknat geworden aangezien de rivier behoorlijk wild was. Ook zijn we nog met de boot onder een waterval gegaan. In de avond hebben we samen een pizzaatje gegeten en zijn we vroeg gaan slapen.

Aangezien de koffer nog niet is aangekomen hebben we een dag bijgeboekt. Deze extra dag hebben we gebruikt om een scooter te huren. Hiermee hebben we de omgeving ontdekt. We zijn naar rijstvelden en een watertempel geweest. Bij de tempel hebben we een of ander reinigingsritueel gedaan. Volgens de mensen hier zijn we nu verlost van al onze zonden.

Vandaag zijn we aangekomen op het eiland gili trawangan. Hier willen we gaan snorkelen en lekker relaxen. Over een paar dagen horen jullie weer van ons!

Laatste dagen Thailand

Nog een paar dagen en ik vlieg van Thailand naar Indonesië. Ik heb mijn gevorderde duikcursus afgerond in Koh Tao. Deze cursus bestond uit 5 duiken met elk een specialiteit. de vijf duiken zijn: een diepe duik (tot 30 meter), een navigatie duik (met compas), een schipswrak duik, een nachtduik en een duik met perfect buoyancy. De laatste duik is een duik om je drijfvermogen te testen. Zo moest ik in de kleermakerszit een meter boven de grond drijven zonder mijn armen of benen te gebruiken. Ook moest ik dit op zijn kop doen. Het idee is dit te doen door je ademhaling te controleren.

Na de cursus ben ik naar Koh Pangan gegaan. Dit is een eiland niet ver van Koh Tao, maar wel een stuk groter. De eerste dag daar heb ik een scooter gehuurd en ben ik met een klein groepje het eiland gaan verkennen. Een aantal mooie stranden gezien. op het eiland zelf is niet bijzonder veel te doen. Het eiland is vooral bekend vanwege de feesten. Zo zijn de bekende full moon party's op het eiland. Ik zelf ben naar the half moon party geweest. In tegenstelling tot the full moon, die op het strand gevierd wordt, is dit feest midden in de jungle. Het is een groot feest en er komen een aantal goede dj's op af. Ook was er natuurlijk de vette snack midden in de jungle. Thai die pizza, burgers en Turkse pizza verkopen. Helaas smaken alle drie de dingen hier niet zoals het zou moeten.

Na the half moon party ben ik met de boot terug gegaan naar Koh Tao voor een paar dagen. Dit eiland is het dichtste bij Bangkok dus het is eenvoudig naar Bangkok reizen vanaf hier. Aangezien ik door al het duiken niet bijzonder veel van Koh Tao heb gezien besloot ik een scooter te huren. Ik ben naar de verschillende stranden gegaan en ben wezen snorkelen. Ik heb twee vrij grote haaien gezien tijdens het snorkelen. Ik was daar met een Amerikaan die in paniek raakte omdat hij een wondje op zijn voet had. De haaien hier zijn echter niet gevaarlijk. Ook heb ik zeesterren en vissen waarvan ik de naam niet ken gezien.

Over twee dagen zit ik alweer in Bangkok en dan op naar Bali! Waar uiteraard Marjolein een paar dagen later aankomt en we twee weken samen kunnen reizen! Vanuit Bali zal mijn volgende bericht zijn.

Angkor wat en duiken

Het is even geleden sinds mijn laatste bericht. In de tussentijd ben ik naar Angkor wat geweest in Cambodja. Angkor wat is een enorm tempelcomplex. Samen met een nederlander heb ik een gids gehuurd voor 5 dollar die ons meer kon vertellen over d'r geschiedenis van het complex. Zo zou Angkor wat de hemel moeten representeren en de brug ernaartoe is een regenboog die je erheen kan brengen. De tempel is indrukwekkend om te zien en enorm in omvang. Toch is de tempel een tijd lang verborgen geraakt en omringd door de jungle. Totdat de Fransen naar Cambodja kwamen en het complex opnieuw ontdekte.

Na Cambodja ben ik weer naar Thailand gegaan, naar het eiland Koh Toa. Dit is het duikerseiland van Thailand. Hier is het relatief goedkoop om je duikersbrevet te halen, wat ik hier dus ook heb gedaan. Het halen van een brevet bestond uit een deel theorie en een deel praktijk. Ik heb huiswerk gekregen en een boek van 200 pagina's moeten lezen. Het boek en de cursus was volledig in het Engels, dus dat was even wennen in het begin. Het praktijk gedeelte was het leukst. Dat bestond uit een aantal skills die ik moest voltooien. Uiteraard onder water. De vervelendste skill was het afdoen van mijn duikbril onder water en opnieuw opdoen. Dit vinden de meeste mensen het naarst om te doen. Dit omdat je het gevoel krijgt dat je niet meer kan ademen zodra er water in je neus loopt. De techniek om het water weer uit je duikbril te halen is om heel diep in te ademen en hard door de neus te blazen. De eerste keer ging goed bij mij en was zonder problemen. Dit was op slechts twee meter diep, dus ik kon ieder moment naar boven schieten als ik wilde. De tweede keer was minder prettig. Dit was op 18 meter diepte. Op 18 meter mag je niet zomaar ineens omhoog zwemmen. Als je dit doet dan is de kans groot dat je een klaplong krijgt.

Het leukste van het duiken was uiteraard door het zeeleven te zien. Helaas heb ik geen onder water camera en kan ik hier geen foto's van laten zien. Ik heb de vis van finding nemo gezien en ook een slang. De slang was volgens mijn instructeur de giftigste van het eiland.

Het prettige van deze duikschool is dat ze alleen kleine groepjes lesgeven. Mijn groepje was zo klein dat ik de enige was en dus privé les kreeg. Uiteindelijk heb ik mijn open water brevet gehaald. Morgen ga ik beginnen met de gevorderde cursus.

Na mijn curus schrijf ik weer een nieuw verhaal.

Angkor wat en duiken

Na mijn curus schrijf ik weer een nieuw verhaal.

Olifanten en (S)cambodja

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste verhaal uit Pai. Na Pai had ik besloten om richting Cambodja te reizen.Om daar te komen moest ik eerst terug naar Chiang Mai. Helaas heb ik in chiang mai een voedselvergiftiging opgelopen waardoor mijn verblijf een aantal dagen verlengd werd. Na een dag of 3 voelde ik me weer wat beter en besloot ik in Chiang Mai nog de excursie happy elephant te doen.

De volgende morgen werd ik van het hostel opgehaald om met een groepje mensen naar een reservaat voor olifanten gebracht te worden. De olifanten liepen hier vrij rond en werden niet geslagen of vastgeketend met prikkeldraad zoals op veel andere plekken. Na een hobbelig ritje de bergen in kwamen we aan en gingen we als eerste de olifanten voeren. Voornamelijk bananen en suikerriet. De verzorger in het park wist mij te vertellen dat een volwassen olifant 200 kilo per dag eet en 50 liter water drinkt.

In het park waren ook twee baby olifanten. Eentje van een paar maanden en een van ongeveer een jaar. Vooral de olifant van een jaar was vrij ondeugend en erg enthousiast. Hij wist echter nog niet dat hij mensen pijn kon doen dus soms was het even wegduiken als die kwam aangestormd.

Na het voeren van de olifanten gingen we met ze de modder in. De olifanten vonden dit helemaal geweldig en maakte allerlei koprollen. De baby olifant vond het ook leuk om met zijn slurf modder over alle mensen heen te gooien. Na een tijdje in de modder was het tijd ze te wassen in de rivier. Eerst even de modder van mezelf afhalen en daarna kwamen de olifanten. Hier genoten ze ook duidelijk van en vooral moeder en zoon waren druk aan het spelen. Moeder vond het ook leuk om op haar eigen manier een soort bommetje te maken waardoor iedereen nat werd. Ik heb hier helaas geen foto's van omdat ik mijn telefoon veilig op het droge liet liggen.

Na het wassen gebeurde er nog een ongeluk met de kleine olifant. Hij viel in een gat en begon heftig te toeteren met zijn slurf. Gelukkig kwamen moeder en oma gauw aangerend en tilde hem gezamenlijk met hun slurven uit het gat. Een uitstekend stukje teamwork.

De dag zat erop en de volgende morgen was het tijd om mijn reis richting Cambodja te beginnen. Na een lange busreis richting Bangkok en een overnachting begon de dag eens mijn reis naar Cambodja.

Over de reis naar Cambodja had ik een hoop gelezen en dat er een hoop oplichtingen zijn. Er gaat vanuit bangkok echter ook een directe overheidsbus waarbij er minder kans is om opgelicht te worden. Na een 9 uur durende rit inclusief een twee uur durende grensovergang was ik eindelijk in Siem Reap. Gelukkig geen problemen tijdens de busreis gehad.

Wat gelijk opvalt is dat Cambodja toch een stuk armer is dan Thailand. De wegen zijn hier nog slechter dan in België. De stad Siem Reap is erg toeristisch. Waarschijnlijk vanwege het bekende tempelcomplex Angkor wat. Het eten in de stad is vooral westers en er wordt hier betaald met dollars en cambodjaanse riel. Dat is in het begin even wennen. De prijzen zijn hier hoger dan in Thailand, waarschijnlijk vanwege het gebruik van de dollar. Helaas ben ik de eerste dag al gelijk opgelicht door een tuk tuk bestuurder. Deze heeft mij neppe dollars teruggegeven. Aangezien ik niet bekend ben met dit geld was dit voor mij niet te herkennen. Ik heb het geld verscheurd en weggegooid aangezien de politie hier absoluut niet van gediend is.

Morgen ben ik van plan Angkor wat te bezoeken waarna weer een nieuw verhaaltje volgt.

The beauty of Pai

De afgelopen vier dagen heb ik in het kleine dorpje Pai doorgebracht. Vanaf Chiang Mai kost het ongeveer 3 uur ok daar te komen met een minivan. Het is zo'n honderd kilometer en er zijn ongeveer 700 bochten op de route. Op de heenweg had ik een chauffeur die rustig reed dus van alle bochten heb ik niet echt last gehad. Op de weg terug was de chauffeur iets enthousiaster en begonnen er twee mensen achter mij te kotsen. Ik heb er zelf gelukkig geen last van gehad.

Eenmaal aangekomen in Pai wordt duidelijk dat het dorpje uit ongeveer vier betrekkelijk grote straten bestaat. Ik denk dat het uit zon twee à drieduizend inwoners bestaat. Toch zijn er meer restaurants en barren te vinden dan in heel Zoetermeer. Er heerst hier een relaxte sfeer. De mensen hier kennen geen stress.

De volgende morgen heb ik een scooter gehuurd in Pai. In Nederland zou dit vallen onder de categorie motorscooter. Het is geen enkel probleem er een te huren zonder rijbewijs. Ook een echt krachtige motor is hier te huren zonder rijbewijs. Er werd mij bij het huren gevraagd of ik wist hoe een scooter werkt. Ik zei ja en ik kreeg de scooter mee. Dit is waarschijnlijk de reden dat je zoveel toeristen hier ziet met verband om hun knieën en ellebogen.

De omgeving is prachtig in Pai. De hoofdactiviteit van toeristen is dan ook de omgeving verkennen met de scooter. Ik ben met een groepje Nasr diverse watervallen en viewpoints gereden. De foto's van Pai geven een goede impressie van de omgeving. Het eten is hier ook goed. Ik heb een keer bij een Chinees restaurant gegeten waar ik samen met wat andere diverse gerechten bestelde ok te delen. Dit was denk ik de beste maaltijd die ik in Thailand heb gehad.

In Pai heb ik ook mijn eerste Thaise massage genomen. Reizigers vertelde me dat het goed voelt dus besloot ik er ook een te nemen. Om de massages grof in te delen kan ik vier categorieën onderscheiden. Er is de originele Thaise massage, de oil massage, de nekmassage en de foot massage. Ik besloot voor de laatste te gaan. Dit was een vrij harde en soms zelfs pijnlijke massage. De massage was op het moment zelf niet echt prettig. De volgende dag echter voelde het wel relaxed aan. De bekende happy ending heb je niet met dit soort massages. Deze zijn voornamelijk in de toeristische gebieden en onder de noemer oil massage.

Op dit moment verblijf ik weer in Chiang Mai. Morgen ga ik de excursie happy elephant doen. De dag erna ga ik weer richting Bangkok om vervolgens naar Siem reap te reizen